Day 1
1.6 Chichester
Saavuttiin Lontooseen siinä puol 9 aikoihin. Siitä junalla Chichesteriin jossa tavattiin miehistömme viimeinen jäsen Eliisa joka liittyi seuraamme. Viisi henkiseen miehistöömme kuuluu siis meidän lisäksi kapu Patrik, Jantu ja Eliisa. Chicesterin asemalta otettiin taksi johon juuri ja juuri saimme sullottua itsemme ja laukut joita oli ihan tarpeeksi ja nekin ääriään myöten pakattu ja siitä suunta parin kilsan päässä olevaan satamaan. Satamaan tulo rupesi jännittämään, kun venettähän emme olleet nähneet livenä aikaisemmin. Ei siinä mitään vene oli sitä mitä odotettiinkin ja omistajan opastuksella käytiin läpi vielä kaikki veneen toiminnat ja ihmeellisyydet.Seuraavaksi piti lähteä markettiin ja pakata vene täyteen elintarvikkeita ja sitten vain menoksi.Saimme kaikki nauttia Chissesteristä lähdettyämme kuvan kauniista auringonlaskusta ja leppoisasta cruisailusta kohti Doveria.
-T, J, J-P
Day 2
2.6 Dover
Ensimmäinen yöpurjehdus takana. Voi siisus sentään kuin nouseva aurinko peilityynellä merellä voi olla kaunis. Aamun valjetessa saimme seuraksemme tuulen. Harmiksemme se oli vastainen, joten matka jatkui koko päivän koneilla. Doverin satamaan saavuimme klo 17. Tankkasimme tankit täyteen ja seuraavana aamuna oli lähtö klo 5 merelle. Doverin sataman porteista ulos päästyämme aloitimme purjeiden noston ja isonpurjeen nostettuamme kuului hirveä pamaus ja puomi tipahti alas. Vauriot tutkittuamme oli paluu Doveriin välttämätön. Satamassa otettiin yhteys rikaajaan, joka tuli puolilta päivin korjaamaan rikkoutuneen puomin. Korjauksessa vierähti tunti ja tällä välin tytöt kävi kaupassa hakemassa vielä lisä ruokaa reissuun. Seuraava lähtö oli 13.30. Kovaa tuulta lähes keulasta, joten jälleen ajeltiin moottoreilla.
-T, E, J
Tuuli oli sen verran kovaa, että sataman ulkopuolelle päästyämme minulla hieman pyöräytti mahasta ja ajattelin ottaa varmuuden vuoksi pahoinvointi lääkkeen. se taisi olla virhe. nimittäin n. tunnin kuluttua lääkkeen otosta tuli niin paha olo, että oksat pois. Jalat meni alta ja pää ei kerta kaikkiaan hyväksynyt pystyssä oloa. Siinä sitte tuli otettua unta seuraavat 12 h.
-T
Day 3
3.6 Merellä
Koneilla ajettiin edelleen. Tähän aikaan vuodesta pitäisi puhaltaa etelä-länsi tuulet, mutta nyt niitä ei ollut odotettavissa niimpä yanmarit saavat huutaa yötä päivää. Kulutus on noin 2.4 litraa tunnissa molemmilla koneilla yhteensä. -J Day 4 4.6 Merellä Moottori purjehdusta parhaimmillaan :) Aivan järjettömän makeeta purjehtia yöllä ja seurata isojen tankkerien ja konttilaivojen kulkua. Ohitettiin Rotterdamin satama alue, joka on yksi maailman vilkkaimmista ja olihan siinä raon etsiminen, kun meillä oli nopeus noin Kuusi solmua tunnissa, mutta onneksi port control helpotti väylän ylitystä ja ohjeisti mistä välistä pääsemme läpi. Allokko Rotterdamissa oli yksi parhaista kokemuksista. Ruoan laitto suuressa aallokossa on hyvin haastavaa, kattilasta ei sovi päästää irti tai soossit on pitkin lattiaa. Voi vain kuvitella mitä se on yksi runko veneessä.
-J
Day 5
5.6 Hollanti
Saavuimme Den Helderiin tankkaamaan ja kauppaan. Matkalla näimme sukellusveneen, joka saapui Den Helderin laivasto tukikohdasta. Matkalla olemme nähneet myös delfiinejä ja hylkeitä.
-J
Day 6
6.6 Merellä
Käännyimme kohti kieliä ja odotimme sopivia tuulia pohjois-länsi suunnalta, mutta ei ole tuulet meille suotuisia eli tuuli kääntyi sitten pohjois-itä suunnalle. Näillä tuulilla saa vain lisä apua purjeista, eli ollaan koko matka tähän asti jouduttu moottoripurjehtimaan. Yanmarit tuntuvat toimivan hyvin kunhan muistaa lisätä öljyä kerran vuorokaudessa.
-J
Day 7
7.6 Kielin kanava
Jippii!! Tultiin kielin kanavalle heti aamutuimaan ja päästiin laskettelemaan kanavaa kohti itämerta aivan loistavassa kelissä.
-J
Brunsbuttelissa kun odottelimme kanava porttien avautumista minun flip flppi tippui kanavaan. siinä olikin pieni ohjelmanumero kun ongeimme filp foppia kanavasta. Kanavassa edettiin taas koneilla, mutta mikäs siinä kun kukin vuorollaan istuu ruorissa ja muut ottavat sillä aikaa aurinkoa ja pikkuisen öllee.. :) Ajateltiin, että olisi kiva saada myös videokuvaa mastosta ja Janihan kiipesi mastoon kiinnittämään kameran. Tämän yhteydessä oli myös operaatio "fenderi mastossa" joka herätti paljon hilpeyttä ja käkätystä niin miehistössä kuin myös rannalla olleissa kalastajissa. Koska menomme oli letkeää päätimme jäädä yöksi kanavan varrella olevaan pieneen kaupunkiin.
-T
Day 8
8.6 Kaupungissa
Ilta meni hieman pitkäksi kun läksimme kaupungille syömään ja pikkuisen myös maistelemaan mainioita saksalaisia oluita. Nyt istumme Janin kanssa sataman vieras tiloissa. Pyykkikone käy ja me yritämme vihdoinkin saada nettiyhteyden niin, että voimme päivittää blogin. Tosiaan matkan varrella on ollut tosi surkeat yhteydet. Netti kuin myös pyhelin yhteydet ovat takkuilleet. Luulisi että merellä olisi aikaa kirjoitella, mutta jos et ole vuorossa niin joko nukut tai teet ruokaa tai sitten muuten vaan tsillaillaan porukalla. Nyt kun on hieman jo tullut tiettyä rutiinia hommaan, niin ehkä sitä osaa otta enempi aikaa myös blogin kirjoittamiseen. Merellä vaan tunttuu olevan aina jotain muuta mielenkiintoisempaa hommaa kuin istua koneen äärellä. -T
Laitetaan vielä muutama kuva reissusta.






Ei kommentteja:
Lähetä kommentti